21.10. – 23.10.2022 Západné Tatry (VhT)

Príchod a ubytovanie v obci Oravice odkiaľ sme podnikali jednotlivé túry po okolí. Prvý deň sme si vybrali menej náročnú túru na rozhýbanie sa a spoznávanie zaujímavosti v blízkom okolí. Opúšťame obec pri termálnom kúpalisku a smerujeme asfaltovou cestou (vhodne aj pre cyklistiku a korčule) k vychýrenej  Juráňovej doline. Lávkou cez potok opúšťame cestu a kráčame lúkami k ústiu doliny. Tiesňava Juráňova dolina je považovaná za jednu z najkrajších roklín na Slovensku. Ústie doliny tvoria asi jeden kilometer dlhé tiesňavy cez ktoré vedie chodník s lavičkami na oddych. Tiesňava je charakteristická výrazným kaňonom s vodou vymletými vyhĺbeninami na dne a malými vodopádmi. Bralnatým úsekom prechádzame cez sedlo Umrlá a klesaním zostupujeme do Bobroveckej doliny. Pokračujeme dolinou smerom na Oravice a kúsok pred ukončením trasy sa nachádza Rašelinisko Peciská. Obnovený krásny drevený náučný chodník vedie rašeliniskom na oddychové miesto s vyhliadkovou vežou odkiaľ je  rašelinisko ako na dlani. A týmto nádherným a jedinečným miestom sme ukončili prvý deň nášho podujatia.Kto sa vyberie na turistiku do Západných tatier a mieri na niektorý z jej vrcholov, ten si musí  byť vedomí toho, že trasa bude náročná hlavne na prevýšenie  a k tomu je potrebná aj primeraná fyzická zdatnosť a skúsenosti v náročnom vysokohorskom  teréne. Cieľom nášho druhého dňa bola trasa ktorá viedla zo strediska Spálená ,pokračovala časťou hrebeňa, následne okolo Roháčskych plies, Ťatliakovej chaty a späť k východiskovému bodu. Už počiatočné stúpanie na prvý z vrcholov dalo dostatočne zabrať a predzvesť náročnosti bola namieste. Naberanie výškových metrov je ako cez kopirak : sedlo – vrchol – sedlo – vrchol…atď, ale táto námaha má aj svoju odmenu a to v nádherných výhľadoch na všetky svetové strany a skvelý pocit z vykonanej námahy. Z týchto výšok je dobré vidieť všetko pod nami a dokonca aj chodník ktorým pôjdeme ďalej až k plesám. Úsek  okolo Roháčskych plies je jedna z najkrajších v Západných tatrách a je aj preto patrične navštevovaná. Lavičky pri plesách priam vyzývajú na odpočinok a na vychutnávanie si skalných panorám. Po nabažení sa tatranských krás a zástavke na Ťatliakovej chate sa vraciame  po nezáživnej asfaltke k autu.Po náročnom druhom dni sme sa presunuli do obce Kalameny, odkiaľ sme sa vybrali na Liptovský hrad , ktorý je najvyšším hradom na Slovensku (1000 m n.m.). Ranná inverzia nás sprevádzala skoro po celú trasu a viditeľnosť bola mizerná. To čo sme tušili sa v plnej miere naplnilo na hradnej zrúcanine. Slnko, teplučko ako v lete a pod nami biela vata z ktorej sa čneli iba vrcholy okolitých pohorí. Po návrate tou istou trasou sme si dopriali zaslúžený relax v miestom termálnom prameni. V neďalekej obci Lúčka sme navštívili Lúčanský vodopád. Raritou je fakt, že sa nachádza uprostred dediny a padá z travertínovej terasy z výšky 12 metrov do malého jazierka. Za zmienku stojí spomenúť ešte ďalšiu zaujímavosť obce a tou sú Lúčanské travertíny. A to bol už záver nášho trojdňového tripu, ktorý mal všetky atribúty aktívneho oddychu.

Trasa 1.deň : Oravice – Rázcestie pod Šatanovou – Juráňova dolina, ústie – Juráňova dolina – Sedlo Umrlá – Razcestie pod Umrlou – Rašelinisko Peciská – Oravice. Dĺžka trasy 12,20 km, prevýšenie stúpanním270 m, prevýšenie klesaním 270 m.

Trasa 2. deň : Pod Spálenou – Salatínska dolina, lanovka – Predný Salatín, hrebeň – Brestová – Parichvost – Salatín – Malý Salatín – Sedlo u Zvonu – Spálená – Razcestie pod Hrubou kopou – Razcestie pod Troma kopami – Štvrté Roháčske pleso – Tretie Roháčske pleso – Druhé Roháčske pleso – Veľké Roháčske pleso – Ťatliaková chata – Adamcuľa – Rázcestie Šindľovec – Pod Spálenou. Dĺžka trasy : 20,50 km ,prevýšenie stúpaním 1430 m, prevýšenie klesaním 1451 m.

Trasa 3. deň : Kalameny, jazierko – Sedlo pod Kráľovou – Liptovský hrad a späť. Dĺžka trasy 6,10 km, Prevýšenie stúpaním 427 m, prevýšenie klesaním 390 m.